Danske virksomheder skal blive bedre til at bruge data

03.12.2019

Hvis data udnyttes på den rigtige måde, banes der vej for vækst. Men der er for få danske virksomheder, som udnytter data i dag – og dem der gør, kan blive endnu bedre til det. En ny temaindkaldelse skal hjælpe danske virksomheder med at skabe datadreven vækst.

Data er et vigtigt råstof i danske virksomheder. Og mængden af data vokser hele tiden, blandt andet som følge af den teknologiske udvikling og de mange digitale services og produkter, som vi bruger hver eneste dag.

Data findes overalt. Men dansk erhvervsliv får ikke nok ud af de data. Det vil vi gerne ændre på, så endnu flere virksomheder får udnyttet egne og eksterne data til at styrke konkurrenceevnen og skabe bedre eller helt nye forretningsmodeller,” fortæller adm. direktør Thomas Hofman-Bang om Industriens Fonds nye temaindkaldelse, hvor fonden efterspørger projektidéer med fokus på datadreven vækst.
 

Alle kan blive bedre

Data findes i mange former og formater. Det samme gælder for det praktiske arbejde med data i danske virksomheder. Men til trods for forskellighederne, så er der også fællesnævnere. Blandt andet i forhold til datamodenhed.

Groft skåret, så ser vi to overordnede indsatser foran os. Den ene handler om at få motiveret de virksomheder der ikke arbejder ret meget med data. De skal få blik for mulighederne og rustes med kompetencer, metoder og værktøjer til at indsamle og omsætte egne data til gode produkter, serviceydelser og processer. Den anden overordnede indsats handler om de virksomheder som har taget store skridt allerede. De skal blive endnu bedre og indtænke endnu flere datakilder, datakryds og analyseteknologier i forretningen,” fortæller Thomas Hofman-Bang og understreger at potentialerne er kæmpestore uanset den enkelte virksomheds nuværende modenhedsniveau:

Datadreven vækst kan skabes på mange forskellige måder og man behøver ikke nødvendigvis at genopfinde den dybe tallerken. Nogle gange handler det om at hæve blikket og kigge sig omkring. For eksempel kan erfaringer hentes i udlandet, hvor der også sker meget inden for digitalisering og databehandling.
 

Samarbejde kan skabe synergi

I det hele taget kan der være stor værdi i at skabe nye samarbejdsrelationer, hvor data kan analyseres og tolkes på kryds og på tværs.

Alle organisationer ligger inde med værdifulde data. Øvelsen ligger i at få dem bragt i spil på den rigtige måde eller kombinere dem med andre data – for eksempel i strukturerede partnerskaber,” siger Thomas Hofman-Bang.
 

Målet er mere vækst

Med temaindkaldelsen om datadreven vækst vil Industriens Fond særligt styrke små og mellemstore virksomheders arbejde med data.

Målet er at få skabt nogle projekter der flytter en masse virksomheder og styrker deres konkurrenceevne. Kun fantasien sætter grænser for hvordan en projektidé kan se ud. Men først og fremmest handler det om at skabe positiv impact og vækst. Det er det vigtigste,” slutter Thomas Hofman-Bang.

Temaindkaldelsen

Læs hele temaindkaldelsesteksten om datadreven vækst her.

Møde

I forbindelse med temaindkaldelsen afholder Industriens Fond et informations- og netværksmøde. Mødet afholdes den 15. januar 2020 i København.

strategi

Inden eventuel ansøgning kan man med fordel læse Industriens Fonds strategi og uddelingspolitik.

ANSØG

Læs meget mere om ansøgningsskema, budgetskabeloner og anden formalia ved at besøge linket nedenfor.

KONTAKT

Spørgsmål vedrørende temaindkaldelsen om datadreven vækst kan stilles til Industriens Fonds sekretariat.

Anders Ziegler Kusk
Projektleder
Telefon: 33 37 62 32
Mail: azk@industriensfond.dk

Nanna Nyholm
Projektleder
Telefon: 33 37 62 06
Mail: nn@industriensfond.dk