Innovation Lab Asia

Projektet skal styrke vækstbetingelserne for danske iværksættere gennem alliancer med asiatiske innovationsmiljøer.

Projektets overordnede formål er at styrke vækstbetingelserne for danske start-ups, så de i højere grad udvikler sig til scale-ups og større virksomheder. Denne udvikling skal som led i projektet faciliteres gennem alliancer mellem danske og asiatiske innovationsmiljøer i forhold til innovation, eksport, investering og talentudveksling.

I den forbindelse vil projektet kortlægge og formidle viden om de asiatiske innovationsmiljøer samt etablere en platform, hvor danske iværksættere og asiatiske investorer mødes. Projektet vil endvidere udvikle en bæredygtig model for dansk-asiatisk samarbejde mellem forskellige typer af innovationsmiljøer.

Projektet udføres af Asia House i samarbejde med TechBBQ, Innovation Centre Denmark i Bangalore og Copenhagen Business School.
 

METODE

Projektet består samlet set af to faser. Den første fase er forberedende, mens anden fase er mere handlingsorienteret:

  • 1. fase: kortlægning og formidling
    Kortlægning af innovationsmiljøer i syv asiatiske områder: Indien, Japan, Malaysia, Singapore, Sydkorea, Kina og Taiwan. Projektet vil foretage en kortlægning af de asiatiske innovationsmiljøer og identificere de mest lovende samt påbegynde en identificering af de bedst egnede danske start-ups, som kan gavnes af projektet og bidrage til projektets fremdrift og udviklingen af en endelig model, når projektet afsluttes.
     
  • 2. fase: tilknytning og samarbejde
    ​I denne fase vil projektet afholde en pitch-konkurrence for danske iværksættere overfor asiatiske investorer og ydermere etablere et samarbejde mellem danske start-ups og asiatiske innovationsmiljøer inden for eksport, innovation, investering og talentudveksling.
    • Resultater og samarbejdsmodel formidles ved seminarer og via andre relevante kommunikationskanaler, og der etableres et ”ambassadør”-netværk i danske innovationsmiljøer.
    • Der opbygges et konkret samarbejde med et af de syv asiatiske hubs.

Projektet vil, på baggrund af viden genereret af kortlægningen i første fase og erfaringer fra samarbejdet i anden fase, udvikle en samarbejdsmodel for yderligere samarbejder mellem andre danske og asiatiske innovationsmiljøer.
 

EFFEKT

Projektet forventer, at der inden for projektets levetid er indgået to samarbejdsaftaler mellem danske og asiatiske innovationsmiljøer og fem samarbejdsaftaler og ti investerings-leads fra asiatiske investorer samt én reel investering inden udgangen af 2022. Der er opstillet følgende succeskriterier for projektet:

  • Mindst 250 danske start-ups og scale-ups og 20 danske investorer får nyt kendskab til muligheder i de asiatiske innovationsmiljøer.
  • Mindst 250 asiatiske start-ups og scale-ups og 50 asiatiske investorer får nyt kendskab til muligheder i de danske innovationsmiljøer.
  • Inden for projektets levetid er der indgået to samarbejdsaftaler (MoU’s) mellem danske og asiatiske innovationsmiljøer og fem samarbejdsaftaler inden udgangen af 2022.
  • Derudover forventes 10 investeringsleads fra asiatiske investorer samt én reel investering inden udgangen af 2022.

OM PROJEKTET

Projektnavn: 
Innovation Lab Asia

Projektejer
Asia House

Tid: 
2018-2020

Støttet med: 
3,93 mio. kroner

Innovation lab asia

Initiativet kan følges på projektets hjemmeside. Den kan besøges her.

Projektpartnere

Projektet varetages af Asia House. Øvrige projektpartnere omfatter TechBBQ, Innovation Centre Denmark i Bangalore og Copenhagen Business School. Læs mere om partnerne nedenfor.

KONTAKT

Projektansvarlig:
Susanne Rumohr Hækkerup
Direktør
Telefon: 30 58 86 68
Mail: srh@asia-house.dk

Projektansvarlig Industriens Fond:
Nanna Nyholm
Projektleder
Telefon: 33 37 62 06
Mail: nn@industriensfond.dk