Robotter skal optimere virksomheders administration

04.03.2019

Brugen af administrative robotter kan være med til at højne kundetilfredsheden og effektivisere forretningen. Nyt projekt skal bistå danske virksomheders brug af robotter, der hvor det giver mening.

Industriens Fond og Dansk Industri har søsat et nyt projekt, der skal fremme brugen af administrative robotter i små og mellemstore virksomheder. Flere danske virksomheder har allerede gjort sig en del erfaringer med administrative robotter, og høstet betragtelige effektivitetsgevinster.

På den baggrund vil det nye projekt indsamle eksisterende erfaringer på området og formidle dem til en bredere kreds af danske virksomheder med interesse i at implementere teknologien. På den måde skal det blive lettere for virksomhederne at sætte strøm til flere forskellige processer gennem brugen af administrative robotter.

Robotter kan øge effektiviteten mange steder i erhvervslivet. Ikke bare i produktionen, men også på en lang række administrative områder. Brugen af administrative robotter er et umiddelbart første skridt i digitaliseringen af mindre og mellemstore virksomheder – og det er en udvikling der vil få enorm betydning for danske virksomheder nu og i fremtiden. Selvom administrative robotter allerede har fået en plads i mange virksomheder, så er potentialet stadigvæk stort. Både for at brede anvendelsen ud til flere virksomheder og for at anvende robotterne på endnu flere områder. Begge dele er en del af agendaen i det nye projekt,” siger Thomas Hofman-Bang, administrerende direktør hos Industriens Fond, der har bevilliget 1,8 mio. kroner til projektet, og fremhæver store potentialer på områder som effektivitet, kvalitet, kunde- og medarbejdertilfredshed.

Administrative robotter, også kaldet RPA (Robotic Process Automation), er skræddersyet computersoftware til at automatisere simple, regelbaserede administrative processer med mange gentagelser. Robotterne er for eksempel allerede i brug ved låneansøgninger, ved ordrebehandlinger og i lignende sammenhænge. Potentialet er dog fortsat stort, om end nye teknologier som administrative robotter kan være vanskelige for virksomhederne at gennemskue. Kan det overhovedet betale sig at investere tid og ressourcer i teknologien – og hvordan kommer man egentlig i gang?

Den slags spørgsmål skal det nye projekt være med til at besvare. Og det skal styrke virksomhedernes arbejde på området så det kan bidrage til en stærkere konkurrenceevne for den enkelte virksomhed.

De administrative robotter kan hjælpe med de gentagne processer. På den måde sikrer vi at danske virksomheder får muligheden for at arbejde mere effektivt, så de kan få frie hænder til at skabe mere værdi. Med dette projekt vil vi meget konkret afprøve potentialerne i den nye teknologi i samarbejde med udvalgte virksomheder og et kyndigt ekspertpanel af dygtige virksomheder, der allerede har gjort sig gode erfaringer med den her slags robotter,” siger Kinga Szabo Christensen, chef for ledelsesudvikling og produktivitet i Dansk Industri.

Ifølge en rapport fra konsulenthuset McKinsey kan anvendelsen af administrative robotter give et afkast på 30-200 procent i løbet af bare ét år. I det længere perspektiv vil det være forventeligt, at Industri 4,0 kommer til at indbefatte automatisering af kontorfunktioner, sådan som man har set robotternes indtog på produktionsgulvet og der er således gode argumenter for at interessere sig for de nye muligheder.

Læs mere

Der kan læses meget mere om formålet og aktiviteterne i det nye projekt her på Industriens Fonds hjemmeside.

PROJEKTPARTNERE

Projektet udføres af en bred partnerkreds bestående af Dansk Industri, DTU Compute og Aalborg Universitet. Læs mere om projektparterne her.

KONTAKT

Eventuelle spørgsmål angående Industriens Fonds støtte til det nye projekt kan stilles til fondens sekretariat.

Ole Østrup
Formidlingschef
Telefon: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk