Danske virksomheder taler ud om hackerangreb

26.09.2019

En række virksomheder fortæller nu om de alvorlige hackerangreb og digitale tyverier, som virksomhederne har været udsat for. Fortællingerne er en del af en ny landsdækkende kampagne – kaldet ’Sammen Mod Cybertrusler’ – som skal være med til at fremme åbenheden og videndelingen om hackerangreb i danske virksomheder.

Undersøgelser viser, at hver fjerde af de mindre og mellemstore virksomheder i Danmark ikke har implementeret de mest essentielle IT-sikkerhedstiltag. Og selvom man som virksomhed tror, at man har helgarderet sig mod cybertrusler, så udvikler it-kriminelle hele tiden nye metoder til at finde sikkerhedshuller i systemerne.

For designkæden Bahne betød det for eksempel, at ondsindede hackere fik adgang til kundernes kortinformationer – oplysninger, som Bahne ikke engang selv havde adgang til. Angrebene førte blandt andet til, at Bahne var nødt til helt at lukke deres online webshop i flere måneder for derefter at genopbygge den på en ny platform. Et andet eksempel er virksomheden Phoenix Design Aid hvor et angreb førte til tab af 220.000 filer og dertilhørende store økonomiske konsekvenser.
 

Ny indsats med fokus på videndeling

På baggrund af de mange hændelser som dansk erhvervsliv udsættes for, er Erhvervsstyrelsen og Industriens Fond gået sammen om en ny informationskampagne - kaldet ’Sammen Mod Cybertrusler’ - som skal kickstarte debatten om vigtigheden af it-sikkerhed i virksomhederne. Også i de mindre virksomheder.

Netop vigtigheden af at tale åbent om it-sikkerhed er en tydelig rød tråd i kampagnen. For at hjælpe andre danske virksomheder har Roskilde Teltudlejning valgt at fortælle sin historie i den nye kampagne.

Jeg valgte at gå frem offentligt med det, fordi skaden er sket. Vi kommer alle sammen til at blive ramt af det her, så vi bliver nødt til at være åbne og ærlige, og vide, at det ikke er en skam at være ramt af det her. Jeg har snakket med andre virksomheder, som også blev ramt den dag og de er glade for, at jeg stod frem,” Tom Rasmussen, der ejer Roskilde Teltudlejning.

I praksis er kampagnen bygget op om en række videofortællinger fra danske virksomheder, som har mærket hackerangrebene på egen krop. Kampagnen sætter dermed åbenhed om it-sikkerhedshændelser på dagsordenen hos andre virksomheder, og peger desuden på viden, vejledning og konkrete værktøjer, som kan styrke virksomhedernes digitale sikkerhed og mindske sårbarheden over for hackerangreb.

Vi ved, at en del af de danske virksomheder er sårbare over for IT-sikkerhedshændelser, som kan have vidtrækkende konsekvenser for den enkelte virksomhed og for deres medarbejdere. Når virksomhederne åbent står frem og fortæller om deres oplevelser og hvad de efterfølgende har gjort for at sikre sig yderligere, er de med til at sætte fokus på området, så dansk erhvervsliv sammen kan blive bedre rustet mod cybertrusler,” siger Torsten Andersen, der er vicedirektør i Erhvervsstyrelsen.

Det nye initiativ sættes i søen som led i Industriens Fonds særlige indsats inden for cybersikkerhed, hvor fonden blandt andet arbejder med virksomheders og deres ansattes kultur, adfærd og opmærksomhed på cyberudfordringerne.

Hackerne er kendt for at være gode til at samarbejde og videndele om metoder og erfaringer. Dét bliver virksomhederne også nødt til for at kunne modstå de stigende cybertrusler, og Industriens Fond vil gerne skubbe på denne bevægelse gennem udviklingen af disse lærerige og ærlige fortællinger fra virksomhederne,” siger Tim Sloth Jørgensen, der er programchef for Industriens Fonds cybersikkerhedsindsats.

CYBERINDSATS

Industriens Fond har iværksat en særlig indsats inden for cybersikkerhed. Læs mere om indsatsen her.

Initiativet

Den nye kampagne, Sammen Mod Cybersikkerhed, er skabt i samarbejde med Erhvervsstyrelsen. Se hele kampagenen her.

YDERLIGERE INFO

Yderligere information om Industriens Fonds cyberindsats kan fås ved at henvende sig til fondens sekretariat.

Ole Østrup
Formidlingschef
Telefon: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk