Suitable for Markets in Asia

Projektet vil hjælpe danske virksomheder til at opnå mere vækst på asiatiske midt-markeder.

Et af Fondens øvrige projekter, Suitable for Growth, har arbejdet med øget eksport til det voksende midt-marked i Kina. Erfaringerne fra projektet har været tilfredsstillende og derfor skal erfaringerne nu tilpasses så de kan benyttes i andre dele af Asien. Det er udgangspunktet for projektet Suitable for Markets in Asia.
 

Metode

Suitable for Markets in Asia har hovedsagligt fokuseret på fire markeder, hvor potentialet for yderligere dansk eksport til midt-markedet, synes at være størst: Indonesien, Thailand, Filippinerne og Sydkorea. Fælles for disse lande er, at der er en relativ stor repræsentation af danske mellemstore virksomheder og samtidigt er der et stort behov for tilpasning af produkter og forretningsmodeller til midt-markeder i vækst.

Projektet har bestået af tre overordnede aktivitetstrin på hvert af de fire udvalgte markeder/lande:

Trin 1:
I dette trin handlede det om at skabe kendskab til SfG-modellen på det udvalgte marked og vække interesse, så danske virksomheder selv kunne initiativ til at anvende modellen. Der blev afholdt et lokalt inspirationsseminar med henblik på, at virksomhederne selv skitserede et potentielt vækstprojekt for deres virksomhed på baggrund af SfG-konceptets principper. Outputtet i dette trin har vil blandt andet være et vækstkatalog med projektidéer fra de forskellige virksomheder.   

Trin 2:
Dette trin havde fokus på at hjælpe virksomhederne med at udvikle og tilpasse en ny SfG-strategi for et eksisterende eller et nyt vækstprojekt. Her blev der afholdt et 2 x 3 dages fælles udviklingsforløb for virksomhedsteamet, hvor et vækstprojekt fra trin 1 blev videreudviklet. Desuden blev der udarbejdet en konkret plan for implementering.

Trin 3:
Dette trin havde ti lformål at hjælpe virksomhederne med konkret markeds- og kundeadgang. Med udgangspunkt i den udarbejdede strategi gennemførtes et faciliteret udviklingsforløb med en lokal konsulent. Målsætningen for trin 3 var, at virksomheden implementerede sit vækstprojekt med fokus på at skabe beach-head kunder, distributører og eventuelle produkter. 

Projektet har løbende opsamlede resultater og erfaringer efter hvert af de tre trin.
 

resultater

Projektet har i de indledende faser formået at skabe et stærkt kendskab til SfG modellen hos en bred kreds af danske virksomheder, der agerer på de asiatiske markeder. Ligeledes har de deltagende virksomheder gennem de afholdte seminarer og workshops opnået en større forståelse og modtaget konkrete redskaber til, hvordan vækstprojekter rettet mod de asiatiske markeder kan tage form. 

I projektets første fase deltog i alt 120 personer fra 81 virksomheder til inspirationsseminarer afholdt på de fire markeder. Af de 81, videreudviklede 31 virksomheder strategier for nye vækstprojekter målrettet et af de fire markeder. Gennem inspirationsseminarerne og sparringsforløb har de deltagende virksomheder fået redskaber, hvorefter de selv kan arbejde videre med at implementere deres udviklede strategi- og vækstplan. 

Til projektets tredje fase blev Indien valgt som implementeringsmarked. Tre danske virksomheder blev udvalgt til at modtage skræddersyet sparrings- og konsulentforløb for at tilgå det indiske marked og endvidere hjælp til at igangsætte deres vækststrategi, som blev udviklet i anden fase. Hver virksomhed fastlagde i samarbejde med Kata Fonden og lokale eksperter konkrete performanceparametre, som den enkelte virksomhed vurderede som værdiskabende for deres markedsperformance. 

Der kan læses meget mere om erfaringerne og resultaterne fra projektet i dets afsluttende rapport, som kan læses gennem følgende link: 

OM PROJEKTET

Projektnavn: 
Suitable for Markets in Asia

Projektejer: 
Kata Fonden

Tid: 
2015 - 2017

Støttet med: 
6,0 mio. kroner

Hjemmeside:
Besøg hjemmesiden

afsluttende rapport

Projektet er afsluttet, og erfaringer og resultater er samlet i en afsluttende rapport. Rapporten kan læses nedenfor.

Læs booklet

Projektet har udgivet en folder der kort og præcist forklarer projektets formål og hensigter. Læs folderen nedenfor.

Sfg-Projektet

Suitable for Markets in Asia bygger blandt andet på erfaringer fra et af Fondens øvrige projekter. Det drejer sig om projektet Suitable for Growth, der fokuserede udelukkende på Kina.

KONTAKT

Projektansvarlig:
Peter Skat Rørdam
Direktør

Kontaktperson:
Peer Juel Rasmussen

Projektleder
Telefon: 25 31 00 75
Mail: pjr@katafonden.dk

Projektansvarlig Industriens Fond: 
Kira Weis Klinke
Projektkoordinator
Telefon: 33 37 62 07
Mail: kwk@industriensfond.dk