Er du til tysk?

Projektets hovedformål er at skabe en kampagne for tysk i de sociale medier og øge antallet af tyskstuderende på de danske uddannelser.

Antallet af tyskstuderende i gymnasierne og på universiteterne er faldende, mens dansk erhvervsliv i stigende grad efterspørger medarbejdere med gode tyskkundskaber. Derfor er der behov for at fremme det tyske sprog hos danske unge.

Formålet med projektet er at skabe en kampagne, der sætter fokus på det tyske sprogområde og fremmer det tyske sprog hos unge – primært gennem sociale medier. Projektet skal motivere folkeskoleelever til at fortsætte med at lære tysk på de gymnasiale uddannelser og inspirere til at fortsætte med at bruge og studere sproget senere.

Projektledelsen varetages af Den Danske Ambassade i Berlin, og udføres i samarbejde med Dönerkind Berlin og handelsskolernes tysklærer-forening. Derudover agerer Den Tyske Ambassade i København, Dansk-Tysk Handelskammer og Gymnasieskolernes Tysklærerforening som medvirkende i projektet.
 

Metode

  • Videoer
    Projektet skal producere fem lange videoer til YouTube, hvor to unge danske YouTube-personligheder – såkaldte vloggers – er værter, og tager på roadtrip i Tyskland. I hver video besøger værterne forskellige danske rollemodeller, der er bosat i Tyskland, og bruger tysk i dagligdagen og i arbejdsmæssige sammenhænge. Derudover skal de medvirkende repræsentere forskellige aspekter af erhvervs- og kulturlivet. Det kan fx være en iværksætter, en kunstner, en kok, en erhvervsmand, samt en forsker. Hensigten er, at rollemodellerne og deres historier skal bruges som inspiration til forskellige faglige emner. Undervejs i filmene får værterne små udfordringer fra hinanden, deres YouTube-følgere eller skoleelever som studerer tysk. Vidoerne kan ses ved at besøge projektets hjemmeside og YouTube-kanal. ​
     
Projektet vil i forlængelse heraf også producere 10 korte videoer til Facebook, hvor værterne vil tale og stille spørgsmål om tyskrelaterede emner, der er oplagt at anvende i undervisningen.
 
  • Event og booking
    Det første afsnit lanceres ved et arrangement i Danmark, hvor skoleelever og projektpartnere deltager. Hver uge lanceres efterfølgende et nyt afsnit på YouTube, der kan indgå som led i tyskundervisningen. Derudover giver projektet mulighed for at booke rollemodellerne som en del af undervisningen, enten i Danmark eller under studieture i Tyskland. Filmene og undervisningsmaterialet vil være gratis tilgængeligt via projektets hjemmeside.
     

Målsætning

Projektpartnerne forventer en øget interesse for Tyskland og det tyske sprog. I første omgang kan det måles ud fra kendskabsgraden til kampagnen, samt udnyttelsen af rollemodellerne i tyskundervisningen rundt omkring i landet. Derudover er målsætningen, at de korte film får 400.000 visninger i alt. Videoerne har en levetid der går ud over projektets længde. Dermed kan de også benyttes i undervisningssammenhænge af flere årgange i de kommende år. Således fortsætter projektet med at virke – også efter dets afslutning.

OM PROJEKTET

Projektnavn: 
Er du til tysk?

Projektejer: 
Den Danske Ambassade i Berlin

Tid:
2015-2016

Støttet med: 
0,4 mio. kroner

Hjemmeside:
Er du til tysk?

videoer

Projektet har produceret fem videoer til YouTube, hvor de to unge danske YouTube-personligheder, Kristian og Julia Sofia, tager på roadtrip i Tyskland. Videoerne kan ses nedenfor eller ved at besøge projektets YouTube-kanal.

KONTAKT

Projektansvarlig:
Birgitte Tovborg Jensen
Kulturattaché
Telefon: 0049 30 50 50 2000
Mail: bitoje@um.dk

Projektansvarlig Industriens Fond:
Kira Weis Klinke
Projektkoordinator​
Telefon: 70 20 92 08
(Fondens hovednummer)