Evaluering af Danmarks hjerte

01.11.2016

Den danske pavillon ”Heart of Denmark” dannede, under OL i Rio de Janeiro 2016, ramme om et stort erhvervsfremstød for Danmark. Den netop afsluttede evaluering viser, at fremstødet var en succes.

Styrkede internationale relationer til virksomheder, beslutningstagere og forbrugere, var den helt store gevinst, der kom ud af ”Heart of Denmark”. Derudover forventes en klar forøgelse af den fremtidige danske turismeomsætning, som følge af etableringen af den danske pavillon på Ipanema-stranden i Rio de Janeiro.

Knap ni ud af ti af pavillonens 190.000 besøgende fandt det efterfølgende sandsynligt, at de ville rejse til Danmark på ferie i den nærmeste fremtid. Og tre ud af fire besøgende følte, at pavillonen havde givet dem et bedre kendskab til danske produkter og løsninger.

”Vi kan med alt tydelighed se, at det her fremstød var en rigtig god investering for alle involverede parter. Den danske pavillon havde en helt unik placering, som tiltrak mange besøgende, og alle de involverende og engagerende tiltag i pavillonen støttede flot op om fortællingen om Danmark og de værdier og kompetencer, vi står for. Internationale fremstød, som det her, er med til at sætte Danmark på verdenskortet, og det er min klare intention, at vi fremadrettet skal dyrke den slags tiltag i langt højere grad, end vi har gjort førhen,” siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen om pavillonens betydning.
 

Enestående pavillon

Som det eneste land i verden havde Danmark fået tilladelse til at placere en pavillon på den berømte Ipanema-strand. Både kongelige, sportsfolk, ministre, organisationer, virksomheder og andre nysgerrige sjæle fra hele verden, lagde vejen forbi den 300 kvadratmeter store danske pavillon, som var designet af Henning Larsen Architects.

Målet med pavillonen var at skabe en innovativ markedsføringsplatform, som kunne afspejle danske bæredygtige produkter og løsninger – både i selve pavillonens design, men også i alle de udstillinger, events og aktiviteter, som fandt sted i pavillonen.

Sammen med Erhvervs- og Vækstministeret stod VisitDenmark i spidsen for projektet, der blev udviklet i samarbejde med blandt andet Industriens Fond, Nordea-fonden, Realdania og Grundfos, der alle også bidrog økonomisk til projektet.

Projektet

Sammen med blandt andre Nordea-fonden, Realdania og Grundfos etablerede Industriens Fond pavillonen Heart of Denmark på Ipanema-stranden. Hensigten med støtten var, at give danske virksomheder en unik mulighed for at vise sig frem overfor et bredt publikum i Rio de Janeiro. Læs mere om projektet her.

Evaluering

I kølvandet på sommerens aktiviteter er Heart of Denmark blevet evalueret. Blandt andet viser evalueringen at næsten ni ud af ti af pavillonens 190.000 besøgende efterfølgende fandt det sandsynligt, at de ville rejse til Danmark på ferie i nærmeste fremtid. Og tre ud af fire besøgende følte, at pavillonen havde givet dem et bedre kendskab til danske produkter og løsninger.

Pavillonen

Den danske pavillon på Ipanema-stranden blev etableret under ledelse af VisitDenmark. Læs meget mere om pavillonen på den dertilhørende hjemmeside.