Ny platform vil gøre afstanden kortere mellem investorer og kreative virksomheder

23.11.2021

Danish Creative Industries er navnet på den nye platform, som skal samle de kreative virksomheder og sikre, at de udløser det lovende eksportpotentiale, der findes i sektoren. Det skal først og fremmest ske ved, at de kreative virksomheder får adgang til den nødvendige kapital. 

Ude i verden afspilles musik fra danske musikere i danske højttalere, og danske designmøbler pryder i hjem verden over. Alligevel findes der stadig et stort uudnyttet vækstpotentiale for de kreative erhverv i Danmark, og det skal indfries. 

Det er ambitionen bag en ny platform, som samler de kreative virksomheder i Danmark, og bidrager til, at de får adgang til den kapital, som er nødvendig for at udløse deres vækstpotentiale. Navnet på platformen er Danish Creative Industries (DCI) og er blandt andre skabt af serieiværksætter og Nephew-guitarist Kristian Riis.
 

Potentialet er stort

Kristian Riis er gået sammen med Industriens Fond, Lunar, Vækstfonden og Dansk Erhverv om det helt nye initiativ. Industriens Fond har støttet DCI med knap tre mio. kr. 

Danmark er hjemsted for mange talentfulde mennesker inden for de kreative erhverv. Men flere kan drive det til mere, end de gør i dag. Og det vil vi gerne støtte op om. Ved at samle iværksættere og innovative virksomheder fra de kreative erhverv under ét og samme tag, og samtidigt matche dem med kompetente investorer, så håber vi, at sød musik kan opstå, og at flere af de kreative virksomheder får vind i sejlene og på sigt kan sætte kurs mod attraktive eksportmarkeder. Alle er enige om, at potentialet er stort. Nu skal det forløses,” siger adm. direktør i Industriens Fond, Thomas Hofman-Bang.

I følge seneste tal fra Regeringens Vækstteam beskæftigede de kreative erhverv i 2016 ca. 80.000 medarbejdere i Danmark – og de kreative erhvervs eksport er vokset næsten dobbelt så meget årligt som den samlede danske eksport med 48 mia. kr. i 2009 til 92 mia. kr. i 2016. Den kreative branche repræsenterer et stort vækstpotentiale, som imidlertid ikke udnyttes. I den forbindelse støtter også Vækstfonden op om DCI’s mission om at skabe bedre vækstmuligheder for de kreative erhverv. 

”De kreative erhverv spiller en vigtig rolle i dansk økonomi. Danmark har en stærk tradition på området, og der er mange iværksættere og virksomheder med vækstpotentiale i denne branche. Derfor er det vigtigt for Vækstfonden at bidrage i det fælles arbejde med at styrke den kreative sektor.” udtaler adm. direktør i Vækstfonden, Rolf Kjærgaard.
 

Det starter med seks events i 2022

Første step er at bringe de rigtige folk sammen under de rette omstændigheder. Den mulighed manglede jeg selv, da jeg startede som selvstændig for 15 år siden”, siger Kristian Riis om arbejdet med at udløse potentialet i sektoren. 

DCI vil først og fremmest afholde seks landsdækkende events i løbet af 2022. Fokus er på at matche virksomheder fra det kreative erhverv med investorer for at skabe konkrete investeringsaftaler. Der afholdes derudover paneldebatter med markante ledere fra de kreative erhverv inden for mode, tekstil, audio, musik, design samt kommunikation- og reklame, som sætter fokus på trends og udfordringer. 

DCI:GO! Er navnet på de seks events, som afholdes i Aalborg, Struer, Århus, Odense og Allinge-Sandvig til Folkemødet i det første halve år af 2022, og som afsluttes i København til september. Foruden at forbinde virksomheder og investorer skal arrangementerne være med til at bryde branchemæssige siloer, og i højere grad medvirke til en bred netværksfacilitering og opbygning af nye forretningsmæssige kompetencer. Det ser adm. Direktør i Dansk Erhverv, Brian Mikkelsen tilmed en nødvendighed for på langt sigt:

“Vi ser ind i en fremtid, hvor den tiltagende digitalisering og kamp for bæredygtighed for alvor giver plads til, at de kreative erhverv kan vokse og blive en løftestang for innovation og sætte skub i eksporten. Men for at vi for alvor kan få gang i væksten, kræver det nogle bedre rammevilkår, fx bedre adgang til finansiering og kvalificeret arbejdskraft.” 
 

De kreative erhvervs tre største vækstbarrierer

Som den samlende platform ønsker DCI at nedbryde de tre største vækstbarrierer, som er påpeget i en rapport fra konsulentvirksomheden Volcano Group, der har specialiseret sig i den kreative sektor. For det første skal de kommercielle netværk på tværs af de kreative brancher udvikles. For det andet skal kommercielle kompetencer og viden på tværs af værdikæderne styrkes. For det tredje har kreative start-ups behov for lettere adgang til kapitalindsprøjtninger i form af investeringer og lån. Det er et behov, som bakkes op af direktør for erhvervskunder i Lunar, Jacob Faber:

“I Lunar vil vi hjælpe iværksættere og selvstændige. Vi ved, at flere iværksættere ikke føler sig hørt i deres bank og mangler sparring. Danish Creative Industries har derfor en god mission om at hjælpe denne type selvstændige i de kreative erhverv. Det synes vi er vigtigt at bakke op om."

DCI:GO! bliver omdrejningspunkt for en målrettet indsats i form af acceleratorforløb, workshops, vidensdeling samt inspiration og rådgivning fra virksomheder og entreprenører, der har opnået succes. Formålet er at forberede de kreative virksomheder til mødet med investorer. Hovedparten af aktiviteterne vil tage udgangspunkt i partnerskaber med eksisterende organisationer som investorer, fonde, erhvervs- og brancheorganisationer og enkeltvirksomheder.

Projektet

Læs meget mere om den nye platform.

PROJEKTPARTNERE

Projektet udføres af Volcano i samarbejde med:

Kontakt

Yderligere information om Industriens Fonds arbejde med DCI:GO! og internationalisering af dansk erhvervsliv, kan fås ved at kontakte fondens sekretariat.

Ole Østrup
Formidlingschef
23 80 06 60
oos@industriensfond.dk