Servitization øger omsætningen

02.07.2018

Ny rapport opstiller en strategi for en forlænget forretningsmodel til forøgelse af danske virksomheders omsætning gennem ekstra services.

Der er et stort utappet kommercielt potentiale i at udvikle, konceptualisere og sælge services for danske fremstillingsvirksomheder, hvis man kigger nærmere på brugen af servitization. Med indtoget af nye teknologier i form af blandt andet big data, internet of things og kunstig intelligens, så øges omfang og kompleksitet af de services, som virksomheder kan tilbyde omkring et produkt til kunder der ønsker en mere komplet løsning.

Som leverandør står man bedre i konkurrencen på markedet og der kan desuden hentes ny omsætning ved at integrere produkt og service. Det kan eksempelvis være når fremstillingsvirksomheder også sørger for blandt andet rådgivning, reparationer, vedligehold, udvikling og uddannelse i kølvandet på en produktleverance.
 

Stort potentiale i mere servitization

Forskning viser, at der er et stort uforløst potentiale for virksomheder i at tænke services ind i kerneforretningen. Den tidligere analyse ”Servitization” fra projektet ”Driving Competitiveness Through Servitization” har vist, at mange fremstillingsvirksomheder kan øge deres omsætning med 25-30 procent ved at skalere serviceforretningen. For eksempel nævner 41 procent af danske fremstillingsvirksomheder ikke på deres hjemmeside, at de rent faktisk også udbyder services.
 

Strategi til implementering

I den opfølgende rapport ”Becoming a Solution Provider: Integrating in the Customer Progress” fremlægges en mulig vej mod en forlænget forretningsmodel til forøgelse af danske virksomheders omsætning. Rapporten analyserer fordelene og udfordringerne ved at inkorporere servitization som en dominerende del af forretningsmodellen. Fordelene er blandt andet en ny stabil indtægtskilde, højere fortjeneste og et tættere forhold til kunderne. Udfordringerne inkluderer derimod en ændring i værdisæt til service og løsninger, som kan kræve en drastisk omlægning af organisationskultur- og struktur, kompetencer, økonomi og fokus.

Beskrivelsen af den strategiske tilgang kan frit tilgås af alle virksomheder med interesse for servitization. Således kan begge rapporter hentes og læses her:

RAPPORTER

Læs de to rapporter, der kortlægger brugen af servitization i den danske industri samt opstiller en vej at gå mod en forlænget forretningsmodel til forøgelse af danske virksomheders omsætning igennem ekstra services.

PROJEKTET

Industriens Fond har i en årrække interesseret sig for brugen af servitization i danske virksomheder. Konkret har det betydet, at fonden har støttet to projekter, der beskæftiger sig med emnet. Både i forskningsøjemed, men i høj grad også med henblik på at udbrede metoden i dansk erhvervsliv. Læs om de to projekter, der arbejder med servitization.

MERE INFO

Ønskes yderligere information om Industriens Fonds arbejde med servitization, så kan Fondens sekretariat kontaktes.

Ole Østrup
Formidlingsansvarlig
Mobil: 23 80 06 60
Mail: oos@industriensfond.dk